Spotting tong studsar. Skrivet av Thomas

Alla diskutioner är välkomna som handlar om Brunswicks GS maskiner.
Allt om Bowling
Administratör
Inlägg: 49
Blev medlem: lör 25 okt 2003, 17:47
Ort: Kinna
Kontakt:

Spotting tong studsar. Skrivet av Thomas

Inlägg av Allt om Bowling »

(Inlägget är flytatt från det gamla forumet)

Vi har problem på en bana där spotting tongs fjädrar tillbaka efter att de öppnats. Då blir det fel 76. Vi har tittat men förstår inte vad som egentligen händer. Kan någon hjälpa oss?
Allt om Bowling
Administratör
Inlägg: 49
Blev medlem: lör 25 okt 2003, 17:47
Ort: Kinna
Kontakt:

Svar av Mattias Lundmark

Inlägg av Allt om Bowling »

(Inlägget är flytatt från det gamla forumet)

förslag (troligen inte rätt men ändå)

Problemet kan sitta i brytaren som sitter vid första kugghjulet som "drar" hela processen, antingen så måste du justera ändläget genom att flytta brytaren eller plastbiten med skruven på.

Svar: (förmodligen rätt...)

Kolla om alla spotting-tongs sluter vid samma tid genom att vrida på
pinnen som driver mekanismen, om 1 "tong" sluter tidigare än de andra och innan brytaren har nått "brytarläget" så uppstår en "spänd" situation som gör att när "drivningen" slutar så fjädrar tongsen tillbaka lite grann, och brytaren glider tillbaka över klacken och rapporterar en 76:a.

Att tänka på... har jag kommit på.... det händer rätt ofta att spotting--tongs har kuggat om ett snäpp, förmodligen beroende på 04:or, dvs att käglor ramlar ner mellan koppen och däcket och bryter maskinen med en "JAM", märkte att när jag skulle justera en sådan och låg under maskinen, hade förståss inte rätt nyckel med mig utan var tvungen att krypa ut igen, låg på rygg och tog tag i 2 av hålen i däcket och skulle "dra" mig ut", eftersom plåten är ganska tunn så fjädrade den lite grann och jag hörde ett "knäpp", tongen var nu tillbaka på den plats den skulle vara på, alltså kan en brytning av en kägla, om den träffar olyckligt göra så att tongsen "kuggar" om ..

/regards
Allt om Bowling
Administratör
Inlägg: 49
Blev medlem: lör 25 okt 2003, 17:47
Ort: Kinna
Kontakt:

Svar av Bowlman

Inlägg av Allt om Bowling »

(Inlägget är flytatt från det gamla forumet)

Det låter bekant, gå på Mattias tips.
Justera in, så borde det funka. Kan var "trixit" men ge inte upp.
MVH/ Magnus

Bästa sättet att lära, är att testa.
Låst