En helt ny hall .Vad vill ni ha?

Här skriver du inlägg som du inte tycker passar in i någon annan kategori.
Fidde76
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 29 nov 2007, 11:37

En helt ny hall .Vad vill ni ha?

Inlägg av Fidde76 »

Jag ska starta en ny (nergången hall) som ska renoveras.
Jag vill därför ta reda på era behov.

ERA KRAV PÅ EN BOWLING HALL:
Snoddas
Inlägg: 21
Blev medlem: lör 15 nov 2003, 17:07

Re: En helt ny hall .Vad vill ni ha?

Inlägg av Snoddas »

Vad är det du har tänkt renovera?
Funderar du på något speciellt?

Laminat och en trevlig oljemaskin är ju positivt.
np
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 30 okt 2003, 23:12

Re: En helt ny hall .Vad vill ni ha?

Inlägg av np »

Det var ett tag sedan du frågade men att bygga/renovera en bowlinghall är ju inget man gör på en helg så jag svarar väl lite ändå.

Det viktigaste och kanske enklaste är naturligtvis att allt är helt och fräscht. Både på och omkring banorna, i omklädningsrum, toaletter osv.

Det är i princip ett måste att det finns ett bra Scoring system (datorer som sköter räkningen). Själv har jag tidigare haft daglig kontakt med AMF/Proscoria systemet och vill absolut INTE rekomendera det. Viking är antagligen fortfarande det bästa men kanske inte billigaste valet.

Sedan är det som redan nämnts bra att ha en banbehandlingsmaskin som fungerar bra. Både för spelarnas och personalens skull. Hur avancerad/dyr beror väl kanske lite på vilken målsättning som finns i hallen. Är det enbart för nöjesbolwing är kanske det viktigaste att den gör ett ok jobb lika från dag till dag. Medans om det är tävlingsspel på hög nivå så kanske det är mer intressant med en dyrare med bättre precision och mer finesser för att kunna få ut exakt det resultat man vill.

Gott om utrymme "bakom ansatserna" där man som spelare vistas medans man inte är uppe och slår uppskattas verkligen.

Ska du ha nöjesbowling i hallen med öl/läsk drickande osv under spelets gång, se till att spelarna har en smidig lösning så att de kan göra det "bakom" banområdet utan att kladda ner där man rör sig med bowlingskor på. Sätt upp tydliga regler för hur sånt ska skötas och se till att de följs från början av spelarna. Något av det tråkigaste som finns är att spela seriematch lördag/söndag morgon och anstserna är fulla med klistriga ölspill som förstör glidet/spelet och sulorna på de splitter nya svindyra bowlingskorna.

Planera så att de som hyr/lånar bowlingskor kan byta till dem på lämpligt ställe så de inte behöver traska genom hela hallen med skorna på och skita ner skorna vilket leder till att de inte fungerar bra och att de i sin tur skitar ner på banområdet.

Se till att det finns tillräckligt många skor/klot att låna av varje storlek/vikt. Vissa behövs MÅNGA vissa bara ett fåtal. Det är tråkigt både för kunderna och personalen när det ständigt frågas/tjatas om att hitta skor/klot som passar. Ha bra ordning på skor/klot så hittar kunderna själv och besparar personalen en massa jobb. Lär kunderna från början att de ska lägga tillbaka klot/skor där de tog dem så att de som kommer efter hittar.

Tja det var några tankar som bygger på några års arbete i bowlinghall. Skulle nog komma på mer men nu måste jag sticka, hade några minuters tid att slå ihjäl. :)

Lycka till.
Skriv svar