avslappning/koncentration

Här kan du få hjälp med din träning.
Tipsa andra hur du brukar lägga upp din träning.
godisgrisen
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 12 apr 2005, 23:05
Ort: stockholm

avslappning/koncentration

Inlägg av godisgrisen »

Behöver lite tips råd för att kunna bli säkrare på mig själv när jag bowlar. Har bowlat sedan 2004 och är i princip självlärd. Ofta om jag tränar själv funkar allt hyffsat bra. När jag sedan tränar i grupp/med andra/har match/tävling så låser det sig oftast för mig, blir så himla nervös även fast det ibland inte gäller något.

2 gånger har jag varit ordinarie med damlaget. Då har jag blivit så nervös. När jag däremot får hoppa in som reserv är jag nästan inte alls så nervig utan kan få till, för mig riktigt bra resultat.

Jag vet med mig att ett av mina problem är att jag oftast går för fort/halvspringer fram. Det resulterar då ofta i att jag missar fickan och träffar för långt till vänster och försöker motverka effekten, vilket leder till att jag backar istället.

Håller just nu på med att träna på att ta det lugnare när jag går fram på ansatsen, men har precis börjat så jag har inte sett några resultat på detta än.

Nån som själv har/har haft detta problem som har något tips på hur jag ska lugna ner mig?

Tacksam för hjälp = )
Mr. Bowling
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 25 okt 2006, 08:35

Inlägg av Mr. Bowling »

Tror du inte nervositeten försvinner när du fått vara med några fler gånger i laget, och blir mer självsäker? tror nog bara det är så i början.
och när du fått var med i laget och känner dig säkrare så släpper det även på träning.

Att du går för fort/halvspinger tror jag också har med nervositet/trötthet att göra, så är det med mig iallafall. jag märker även att jag kryper ihop och nästan släpper bollen på ansatsen när jag är trött/nervös/tänker på annat.

Någon lösning?...... inte direkt förutom attt spela mer och bli mer självsker.

MVH
Mr. Bowling
godisgrisen
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 12 apr 2005, 23:05
Ort: stockholm

Inlägg av godisgrisen »

Tack för tipset...får se om det hjälper, ska vara med i laget på lördag, i en match som startar innan 9, puh. Och ingen reserv har vi så det blir 4 serier, har aldrig spelat en hel match förut. Så det ska bli kul. Får väl ta det extra lugnt...
Stoffe_E/6
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 03 apr 2007, 16:34

Inlägg av Stoffe_E/6 »

Det gäller att vara avslappnad och fullt koncentrerad på det slaget du skall göra nu... inga tankar på föregående slag eller vad du MÅSTE göra för att komma ifatt/rycka ifrån motståndarna... De bästa matcherna jag gör är de då jag inte har någon koll på resultat-tavlan utan endast går runt och är yr... jag går knappt upp på rätt bana :lol:

För att bli mer självsäker och mindre mottaglig för nervositeten är det bara rutin som gäller... Träning, träning och åter träning. Det hjälper också till att lära känna laget mer på ett personligt plan, då trivs man bättre och hittar lätt "sin plats" i laget...

Lycka till och träna på!
Storm - Triple XXX factor
Brunswick - Strike Zone
Colombia - White Dot
tompa86
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 04 apr 2007, 06:19
Ort: skövde

Inlägg av tompa86 »

ett bra tips är att inte tänka alls

funkar för mig allt som oftast

tänker man ör mkt på hur man gör brukar de gå åt pipan för mig iaf
den som spar den har
Låst