Varför Säljer Proscoria? Skrivet av np

I detta forumet diskuteras Proscoria
Allt om Bowling
Administratör
Inlägg: 49
Blev medlem: lör 25 okt 2003, 17:47
Ort: Kinna
Kontakt:

Varför Säljer Proscoria? Skrivet av np

Inlägg av Allt om Bowling »

(inlägget är flyttat från det gamla forumet)

Vad sysslar AMF/Proscoria med ?
Är de ute efter någon sorts rekord ?
Inte ens Microsoft har väl haft något program som varit i beta stadiet i 6 (SEX!) år ?!

Ja egentligen är det kanske t.o.m längre än så men det var för 6 år sedan vi skaffade Proscoria och sedan dess har det hänt i princip INGENTING.

De enda sakerna jag kommer på direkt är touch-skärmar och spelsystemet EU-banpoäng (hur idiotiskt det är kanske jag går in på i ett annat inlägg).

Dessa 2 saker kan ju knappast ta 6 år att utveckla så då kan man tycka att det borde funnits gott om tid att fixa alla små fel och lägga in alla söta funktioner som det är förberett för i menyerna men som inte fungerar, men icke...

Programmet är fortfarande fullt av problem, kritiska sådana som felräkningar, funktioner som plötsligt slutar fungera eller att programmet hänger sig helt m.m. samt en massa praktiska saker som att sortering av kommande/avslutade matcher och lösspel är mer eller mindre slumpmässig och mindre viktiga kosmetiska grejer som att den inte kan komma ihåg bredden på kolumnerna m.m.

Vi har sedan första stund påpekat alla dessa brister efterhand som vi upptäckt dem och programeraren som vi varit i kontakt med har varit mycket trevlig och lyhörd och vi har fått uppdateringar vid flera tillfällen men dessvärre har dessa sällan löst problemen och vissa gånger har de i stället lett till att nya problem uppstått.

Enligt mig är Proscoria en dålig produkt, en föråldrad dålig produkt, ja rena rama stenåldern faktiskt, så jag har svårt att förstå hur de kan ha en så stor del av den svenska marknaden.
Antagligen handlar det väl som allt annat om pengar, men är de verkligen billigare än konkurrenterna och i så fall är de så mycket billigare att det motiverar valet av en så dålig produkt ? Eller är det så att de andra alternativen är lika dåliga ?

Nästa gång någon frågar oss om råd så kommer vi i alla fall att avråda från Proscoria och be dem satsa på Viking i stället, även om vi inte har någon stor erfarenhet av vilka problem som finns med Viking så kan de iaf knappast vara värre än med Proscoria och dessutom har Viking oändligt många fler intressanta funktioner och de satsar oändligt mycket mer på att utveckla produkten än AMF/Proscoria.

Anledningarna till detta inlägg är två.

1. Ett naivt hopp om att AMF/Proscoria ska ta till sig kritiken och utveckla programmet och då menar jag att göra om det från grunden med modern teknik som moduler och databaser.

2. Vårt scoringsystem ska bytas ut och ägaren till lokalen som inhyser bowlinghallen verkar trots vår tydliga inställning helt inne på någon sorts uppgradering av Proscoria, av kostandsskäl sägs det (men mig veteligen har han inte ens begärt in offert av några andra). Så jag hoppas helt enkelt att någon ska svara på detta och övertala mig att jag har helt fel och ska vara jätteglad om vi får Proscoria igen.

Tacksam för kommentarer från folk som verkligen har egna erfarenheter av scoringsystem.
Allt om Bowling
Administratör
Inlägg: 49
Blev medlem: lör 25 okt 2003, 17:47
Ort: Kinna
Kontakt:

Svar av Roger

Inlägg av Allt om Bowling »

(inlägget är flyttat från det gamla forumet)


Det är skönt att veta att man inte är ensam att vara besviken på AMF/Proscoria. Jag har tidigare haft Proscoria i 6 år nu jobbar jag på en anläggning som har viking. Skillnaderna är stora mellan programmen. Inte alltid till Vikings favör. Proscorians game builder är mycket bättre än den som finns i Viking. Vikings kan kanske bli bra men nu finns det allt för många ofullständiga spelvarianter.
Ett problem jag hade med proscorian var att vi skrev in fria uppdateringar på kontraktet. Det löste AMF med att ändra från Windows 95 till 98 och säga att då måste ni uppgradera datorerna vilket var det samma som att byta datorer. 2 år gamla så klarade de inte att köra Windows 98. Man slutade samtidigt att ge support till det äldre systemet. Den support vi fick efter uppgradering var inte mycket bättre.
Jag skulle ivarje fall aldrig rekomendera Proscoria.
Mvh Roger
Allt om Bowling
Administratör
Inlägg: 49
Blev medlem: lör 25 okt 2003, 17:47
Ort: Kinna
Kontakt:

Svar av np

Inlägg av Allt om Bowling »

(inlägget är flyttat från det gamla forumet)

Jaha då var det bestämt...

Till vår stora besvikelse så blir det en uppgradering av Proscoria.
Som väntat handlar det enbart om pengar medans kvalitet och funktion blir lidande.
Vad jag förstått så fick man Proscoria i princip till självkostnadspris för de vill ju inte tappa marknadsandelar och priset är det enda de kan konkurera med då produkten är kraftigt underlägsen konkurenternas.
Jag förstår på sätt och vis att de valde Proscoria då det tydligen blev en hel del billigare till slut men samtidigt förstår jag inte hur man kan låta sig luras av samma leverantör 2 gånger.
Jag menar de blev totalt lurade första gången de köpte systemet, det kostade en jäkla massa, mjukvaran höll inte vad den lovade, det har varit otroligt mycket problem, servicen har varit usel och nu väljer de att betala en gång till för samma sak.
Man vet inte om man ska skratta eller gråta, kanske ska man vänta lite och se om AMF skärpt till sig innan man bestämmer sig.
Sedan hade vi ju hoppats på att få det installerat under sommaruppehållet, dels för att det är smidigast då och dels för att hinna provköra det lite innan säsongen börjar igen, för av erfarenhet vet vi att lång intensiv provkörning av Proscoria är en god ide ;)
Men icke, de var tvugna att beställa grejer och kan inte installera förrän i augusti, något datum har vi inte fått ännu men det skulle inte förvåna mig om det blir den 31'e eller kanske ännu mer troligt blir försenat och kommer mitt under säsongen.
Jag pesimistisk ? Ja det ska gudarna veta, de senaste åren har lärt mig en hel del om Proscoria och AMF.
Jag återkommer iaf lite senare och berättar hur det gått, om något är intresserad...

Ha en trevlig sommar !
daim_xet
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 05 sep 2005, 10:47

Lund

Inlägg av daim_xet »

Vår hallchef valde AMF's Proscoria i samband med en uppgradering av våra maskiner (ca. 4 år sedan)
Jag måste plussa på för att systemet är ytterst användar-vänligt.
Så gott som alla våra kunder tycker att det är ett bra dator system som är enkelt för dem att hantera.

Tyvärr så har vi ganska mycket problem med krånglande touch-skärmar och då försvinner stort sett alla plussen!

Har ingen erfarenhet av arbete med övriga system mer än som bowlare. Tycker dock att det är väldigt störigt med Qubica's system som hela tiden räknar med utgångspunkt från att man strikar resterande rutor vilket ger en väldigt svajig +/- koll i matcherna för de olika banparen.
Scoring
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 27 feb 2006, 23:25

Bowlarnas bästa program

Inlägg av Scoring »

Jag har träffat alla hallar i Sverige och Danmark som har Proscoria och jag är ledsen att säga det men jag tror inte det är fel på intentionen av programmet utan på de som har sålt det och sedan hade ansvaret för att underhålla det, dvs att ge utvecklaren feedback vad hallarna ville ha för funktioner osv.
Lasta inte själva programmet utan lasta AMF, som rent ut sagt skiter i sina kunder för att de är fast i en tradition. Glöm inte att AMF Gränna styrs från England och till sist och tjyvens från USA.
Proscoria sköts tyvärr av "vanliga datorer" med Windows "inside". Detta gör att många förståsigpåare rotar lite för mycket i dessa datorer men de glömmer att det trots allt är en funktion det handlar om, och
inte "surfburkar" som många tror.
Det skall bli intressant och se nu vad AMF skall göra med Proscoria nu när man har gåttihop med Qubika. Om utvecklingen stannar helt eller.....??

[/b]
Proscoria isn´t so bad
Snoddas
Inlägg: 21
Blev medlem: lör 15 nov 2003, 17:07

Inlägg av Snoddas »

hmmm... Låter nästan som att "scoring" är en av utvecklarna! :o

Att proscoria sköts av "vanliga datorer" är nog ingen ursäkt.... det gör viking, Brunswick classic och Brunswicks nya Vector också. Har för mig att Qubica också bygger på windows. och dessa system funkar ljusår bättre än procsoria.

Håller med om att det ska bli intressant och höra vad som händer med AMF, Qubica, Proscoria. Jag tror som du säger att Utvecklingen på proscoria stannar helt och Sveriges hallägare blir ännu mer sura.

/Snoddas
Låst